Az újfajta börtönkísérlet azonban Peru legkiválóbb muzsikusait is próbára tette. (Amit persze ők meg se próbáltak elkerülni.) A sajátos projektnek nem az a célja, hogy kiderítse,
miként lehet
játszani Beethovent, vagy Mozartot bilincsben, hanem az, hogy felkészüljenek egy különleges koncertre
az ország függetlenségének kétszázadik évforduló
j
a alkalmából. A raboknak két évük van
hangszeres tudásukat a csúcsra juttatni, hogy az ünnep
i alkalomra összeálljon
egy különleges börtön szimfónia. A kábítószer kereskedők, rablók, és gyilkosok azonban segítséget is kapnak a kihívás teljesítéséhez: a nemzeti színház legjobb muzsikusaival bűnszövetségben követhet
nek el
nagyzenekari próbákat. Ez a nem hétköznapi buszos út ennek az úttörő kezdeményezésnek az
egyik állomása volt.
Hogy nem teljesen reménytelen a helyzet, jól mutatja, hogy már viszonylag tűrhetően el tudják játszani a trónok arcának (
a latin amerikaiak sem ejtik a szó eleji hát) a főcím zenéjét. A nem éppen szokványos zenekari próba
előtt Wilfredo Tarazona, a
börtön filharmonikus programjának vezetője elmondta, hogy
Peruban ez az első ilyen jellegű együttműködés, és
lelkesedésükben a börtönök fenntartásáért felelős állami intézmény máris elköltött 150,000 dollárt a projektre. (A kiváló dél-amerikai börtönviszonyokat ismerve egészen biztos, hogy ennél hasznosabb dologra nem is lehetett volna.)
A bilincsek levétele után egyből kezdetét is vehette a próba, ahol a zenészeken kívül még 50 fegyveres őr élvezhette, ahogy a karmester intésére megelevenedik Sosztakovics muzsikája.
A következő próbára azonban már nem a színházteremben, hanem a hírhedt börtön falain belül került sor. A perui állam által fenntartott 69 büntetésvégrehajtó intézmény közül négyben van lehetősége a raboknak valamilyen hangszeren tanulni. A legnagyobb perui kikötőváros börtönében működik Callao "sittes" salsa zenekara , aminek hírneve már a barrio határain is túl jutott. M. Reaño, aki gyilkosságért tölti 20 éves szabadságvesztését, azt mondja, hogy a zenélés felszabadító hatással van rá, és a klasszikus zene menekülést jelent számára a börtön hétköznapi sivárságából. A 41 éves elítélt a celláját egy billentyűs, és 4 fúvós hangszeren kívül még egy basszus gitárral is megosztja. A hangszergyűjteményt a már szabadult börtön-, és zenésztársak hagyták rá. Ahogy az már a rácsok mögött világszerte bevett gyakorlat, a rabok egymástól tanulják el a különféle illegális mesterségek fortélyait, de Martín egy lefülelt betörőtől még trombitálni is megtanult, majd következett a többi hangszer. Rajta kívül is még jó pár elítélt van, aki a börtönben tanul meg valamilyen hangszeren játszani, bár a többség nem ismeri a kottát, és néhányan még olvasni sem tudnak. Kutyából elvileg itt sem lesz hot dog, de tolvajból azért még lehet trombitás, orgazdából pedig virtuóz. Ráadásul a többi mesterséghez viszonyítva az "egyetemen" (a rabok egymás közt így hívják a börtönt, pont mint egy perui rabszódiában) elsajátított hangszeres tudás könnyebben is kamatoztatható a szabadulás után. Míg más szakmákban a volt elítélteknek nem könnyű leküzdeni a munkaadók előítéletét, muzsikusoknál a megrendelőt, és a hallgatóságot is, jóval kevésbé izgatja, hogy milyen előélete volt annak, aki a talpalávalót húzza. Ahogy egy híres kecskeszakállas is megmondta, a zene mindenkié lehet, beleértve a szabadlábon védekezőket is.